Symbols of the world's religions
 

DET ER BARE EN

Meher Baba

I Guds Hinsidestilstand eksisterer ingen seksualitet. Der hersker kun den Ene udelelige Eksistens. Det er i de illusoriske fenomeners rike, kalt universet, at seksualiteten krever sin plass.

Babajan, den Fullkomne Mester som på mindre enn et øyeblikk fikk meg til å oppleve min Urgamle Uendelige Tilstand, hadde en kvinnes muslim-form. Upasni Maharaj som hentet meg ned til normal bevissthet, hadde en manns hindu-form. Da hun var en ung og vakker pike, ga Babajan, som tilhørte en adelig og rik familie, avkall på verden like før hun skulle giftes bort. Hun gjorde det på grunn av sin store kjærlighet til Gud og sin trang til å bli ett med Ham.

Det var i Puna at Babajan, med ett kyss på min panne, fikk meg til å vite at jeg er den Urgamle Ene. Den gang var hun rundt hundre år og satt under et tre som en ekte Faquir.

Hver eneste én av dere, mann eller kvinne, av en hvilken som helst kaste, tro eller farve, har den samme retten til å oppnå Guddommelighet. Det har blitt mulig for mennesket å bli Gud gjennom kjærlighet til Gud. Ytre forsakelse er slett ikke nødvendig. Hver og én, mann eller kvinne, kan, mens de tar seg av sine plikter i hverdagen, oppnå å bli den Guddommelige Far og Universelle Mor gjennom oppriktig kjærlighet til Gud.

For å uttrykke din kjærlighet til Gud må du leve et liv i kjærlighet, ærlighet, og selvoppofrelse. Bare å messe Arti eller utføre Puja [Hinduistiske bønneseremonier], ofre blomster, frukt og søtsaker og bøye deg ned vil aldri bety at du elsker Gud slik han bør bli elsket.

Likeledes kan kanskje det å gi darshan til mengden, la menneskene flokke seg rundt en, gi budskap til massene og utføre såkalte mirakler bli ansett som de konvensjonelt aksepterte attributter ved en Guddommelig Rangsperson midt i blant dere, men jeg sier med Guddommelig Ærlighet at alt dette ikke nødvendigvis er et tegn på sann Guddommelighet.

Gud skal ikke forføres, han skal elskes. Gud skal ikke prekes, han skal leves. Bare de som lever sitt liv i kjærlighet, ærlighet og selvoppofrelse, kan kjenne meg som den Urgamle Ene.

Jeg kan si med Guddommelig Autoritet at jeg evig, bevisst og kontinuerlig opplever å være Ett med dere alle og En i dere alle. En hvilken som helst tilbedelse av eller lydighet til en hvilken som helst guddom -- levende eller livløs -- en hvilken som helst helgen, mester, avansert sjel eller yogi havner hos meg. Ved å gi ren, uoppblandet kjærlighet til hvem som helst eller hva som helst elsker dere meg, siden jeg er i alle og i alt og også hinsides alt.

Jeg vil at alle skal vite at hva dere enn gjør, godt eller ondt, er den ene tingen Gud ikke tilgir, den at dere later som dere er noe dere egentlig ikke er.

Med Guddommelig Autoritet gjentar jeg at vi er alle Ett. Å være rik eller fattig, analfabet eller velutdannet, av høy eller lav kaste trenger ikke å hindre dere i å elske Gud -- den Aller Høyeste Elskede.

Jeg gir dere alle min velsignelse for at dere skal forstå at å elske Gud i en hvilken som helst form, på en hvilken som helst måte, vil gjøre dere evig FRI.

THE PATH OF LOVE, s. 19-20
Copyright 1986 Avatar Meher Baba Perpetual Public Charitable Trust


      ##    ###    ####    ########     ###    ########     ###    #### 
      ##   ## ##    ##     ##     ##   ## ##   ##     ##   ## ##   #### 
      ##  ##   ##   ##     ##     ##  ##   ##  ##     ##  ##   ##  #### 
      ## ##     ##  ##     ########  ##     ## ########  ##     ##  ##  
##    ## #########  ##     ##     ## ######### ##     ## #########      
##    ## ##     ##  ##     ##     ## ##     ## ##     ## ##     ## #### 
 ######  ##     ## ####    ########  ##     ## ########  ##     ## ####

Utsagn | Hovedsiden | Anthology | Main Page Norway | AvatarMeherBaba USA | HeartMind | Søk