Symbols of the world's religions
 

OM SINE AKTIVITETER

Meher Baba

Når mennesket blir Gud, oppnår han fullkommenhet, men når mennesket kommer tilbake til menneskets grove bevissthet etter at han bevisst har blitt Gud, har han nådd frem til den mest opphøyde fullkommenhet.

En slik Fullkommen Mester er ikke bare Gud, han lever Guds liv som menneske. Fullkommenhet betyr mer enn å unnslippe de Mayaviske lovene. Den Fullkomne Mester er i Maya og samtidig hinsides Maya. Han er innenfor karmaloven, men ikke bundet av den. Uansett hva hans handlinger er, er de ikke-handlinger, for de handlingene som binder et vanlig menneske, er ikke bare ikke-bindende når de utføres av den Fullkomne Mester, de er kanaler for hans universelle åndelige arbeid, som er å frigjøre menneskeheten fra Mayas uvitenhet. De Fullkomne Mestere er fri fra selve friheten, og derfor er de til og med fri fra de ikke-handlingene de utfører i sitt universelle arbeid.

Til dem som gjerne vil vite noe om mine aktiviteter, kan jeg bare si at når det gjelder mitt indre liv og indre aktivitet, er det bare Gud og de som er ett med Gud som kan vite og forstå. Når det gjelder mine ytre aktiviteter som for eksempel mitt arbeid med de Gudsberusede, helgener, "sadhuer" og de fattige, tar jeg kontakt med dem, tjener dem og bøyer meg for dem i hengivelse, og alt dette er skrevet ned av en av mine disipler i The Wayfarers [av William Donkin].

Jeg liker sport, særlig cricket, jeg liker å leke med klinkekuler, fly drager og lytte til musikk, selv om jeg ikke får anledning til å gjøre det så ofte. Fra tidenes morgen har jeg lekt med det mayaviske universet, og jeg finner fremdeles glede i lek. Noen ganger går jeg på kino (jeg liker best humoristiske filmer) og nyter min virkelige tilstand som den evige Produsenten av den enorme, alltid-foranderlige, aldri-sluttende filmen som kalles universet. Jeg kan også slappe av med å lytte til morsomme historier, særlig fordi jeg ser humoren i at sjelen -- som er kilden til uendelig makt og herlighet -- blir narret til å føle seg så hjelpesløs i sin menneskelige uvitenhets lenker skapt av dens forskjellige former for dualitet.

Jeg lar vegetarianere følge sin diett og ikke-vegetarianere får spise kjøtt, fisk osv. Men som regel beordrer jeg de som bor sammen med meg, til å følge en vegetarisk diett, bortsett fra når jeg gir andre instrukser fra tid til annen. En sjelden gang gir jeg mine elskere vin og får dem til å forstå at det ikke er druevin, men en ren kjærlighetsvin som kan gjøre dem guddommelig beruset og hjelpe dem fremover mot forening med Gud.

Jeg griper ikke inn i noen religion og hindrer ingen i å følge sin egen tro. Når man sammenligner dem med kjærlighet til Gud, har ikke ytre seremonier noen verdi. Kjærlighet til Gud fører til selvfornektelse, mental kontroll og egoets tilintetgjørelse helt automatisk og naturlig enten elskeren følger eller fornekter disse ytre formene.

Av og til gir jeg "darshan" og "prasad" av kjærlighet til menneskene, og hver enkelt har nytte av det i forhold til sin egen mottakelighet. Jeg gir "updesh" (åndelig veiledning) i form av instuksjoner til dem som står i nær kontakt med meg. Fullkomne Mestere kan dele ut guddommelig kunnskap, skjenke guddommelig kjærlighet og la Gudsforeningens nåde regne ned over andre gjennom bare et blikk, en berøring eller en enkelt guddommelig tanke.

Fra den begynnelsesløse begynnelse og til denne dag er Jeg Det Jeg Er uavhengig av anerkjennelse eller universell opposisjon, og det vil jeg fortsette å være inntil den endeløse ende.

LIVET PÅ SITT BESTE, s. 66-68
1957 © Sufism Reoriented, Inc.

Utsagn | Hovedsiden | Anthology | Main Page Norway | AvatarMeherBaba USA | HeartMind | Søk