Symbols of the world's religions
 

Å VÆRE REN AV HJERTET

Charles Purdom og Malcolm Schloss

Charles Purdom sa, "...det Jesus sa i forbindelse med å se Gud — at bare den rene av hjerte kan se Gud. Kunne du forklare det for oss en gang?"

[Meher Baba sa] "Kristus og hans indre sirkel og de kristne mystikerne la alle vekt på hjertets renhet. Mohammed og hans imamer la også vekt på hjertets renhet. Det gjorde også Zarathustra og magerne, det gjorde Krishna og hans følgesvenner, og det gjorde vedantistene. Også Baba legger vekt på hjertets renhet. I dag skal vi se på hva dette betyr — hva hjertet er — hva sinnet er. Er det bare selve kroppsorganet vi snakker om, eller er det noe dypere?

"En sufi sa: 'Kjærlighetens Hjem befinner seg mye høyere enn sinnets doméne. Av millioner og billioner mennesker er det bare han alene som bærer livet sitt i ermet, som kan berøre og kysse den Elskedes dørterskel.' Dette er en ordrett oversettelse. Det det betyr, er at hvis du vil se din Elskede Gud, må du stå foran Ham med hodet ditt på de utstrakte håndflatene dine. Det betyr at intellektet aldri kan nå frem til den Ene Som transcenderer sinnet. Så nå forstår vi at Gud ikke kan forstås. Han er ikke synlig fordi Han er uendelig synlig for det øyet som ikke har et slør av begjær eller ego over seg.

"Som jeg har forklart grundig i God Speaks, har sinnet en dobbelt funksjon. Den første er tankefunksjonen. De inntrykkene som ligger i dvale, må utarbeides, og så kommer de til syne som tanker. Denne tankefunksjonen til sinnet er kjent som manas blant vedantistene.

"Sinnets annen funksjon inkluderer alle følelser og emosjoner. Dette kalles antahkarana. Det betyr hjertet. Så det som er kjent som hjertet, er faktisk selve sinnets annen funksjon.

"Inntrykkene, kalt sanskaraer, forbrukes både gjennom tanker og gjennom følelser. I sinnets første funksjon er alle slags tanker inkludert. I sinnets annen funksjon, det vil si hjertet, er alle følelser og begjær inkludert — følelser som glede, smerte, skuffelse, lykke, sjokk, alle tilhører dette antahkarana.

"I dyp søvn ligger alle de inntrykkene som er registrert i sinnet, latent i en dvaletilstand. Vi skal ikke diskutere drømmer nå, de er forklart i God Speaks. Hva er det som vekker dere opp av dyp søvn? Det er inntrykkene fra alt det dere har gjort, og disse inntrykkene brukes først av tanker, så av ønsker, deretter av handlinger. Derfor sa Krishna i Sin Gita: 'La inntrykkene bli brukt bare gjennom tanker.' Da vil ingen nye inntrykk formes. Hvis dere ikke er i stand til dette, så la inntrykkene bli brukt gjennom begjær, lengsler, følelser, men ikke gjennom handlinger. Da vil nye inntrykk formes, men de vil ikke være så dype. Hvis inntrykkene leder til handling, er det ikke til å unngå at nye og sterkere inntrykk formes. Det betyr at sinnets første funksjon ikke har så stor betydning når det gjelder å bruke inntrykk. Det er naturlig. Men sinnets annen funksjon, den som vanligvis kalles hjertet, er viktig, fordi den er begjærenes sete, og hvis ikke hjertet er helt tomt for alle begjær og alle følelser, hvis ikke hjertet er rent og nakent, kan ikke Gud, som er ditt aller innerste Selv, åpenbare Seg. Er dette klart?'"

Malcolm spurte: "Hva med fortrengninger?" Baba svarte: "Ikke spør om det nå.

"Gud er ditt aller innerste Selv. Det betyr at bak denne begrensede kroppen, har du energi inne i deg — og sinn, med begge dets funksjoner. Du som deg — egoet — er der også. Bakenfor alt dette kan dere forestille dere Gud som uendelig i rommet. Prøv å fatte hva dette betyr. Dere har denne idéen om dere selv som kropp; du føler deg lykkelig, deprimert, sulten. Du, du, du. Du tror at dette er deg selv; men bakenfor dette deg finnes noe du ikke kan bli kvitt selv om kroppen ikke er der. Hvis begge hendene dine eller begge bena dine ble amputert, ville du fremdeles eksistere som deg. Det betyr at du ikke er kroppen. I dyp søvn har du ingen bevissthet om kroppen, men du eksisterer allikevel; så du er ikke kroppen. Så hvem er dette deg? Dette deg er ditt aller innerste Selv. Dette viktige 'jeg' må vi finne i vårt eget selv.

"Hvem er jeg? Jeg har allerede sagt at jeg ikke er kroppen. Så hvem er jeg? Jeg kunne ha vært energi; men når jeg ikke beveger meg, ikke handler — når jeg er bevisstløs — manifesterer ikke energien seg; men jeg eksisterer fremdeles. Altså er jeg ikke energi.

"Jeg kan være sinnet. Men det samme gjelder her. Når jeg er bevisstløs, i dyp søvn, og sinnet er i ro, fungerer ikke sinnet, men likevel eksisterer jeg; så jeg er altså ikke sinnet heller. Så hvem er jeg? Forsøk å fatte dette. La oss prøve å forstå det som ikke kan forstås. Jeg er det som ikke er kropp, ikke energi, ikke sinn.

"Hva opplever du i dyp søvn? Ingenting. Det er deg. Nå skal jeg fortelle dere noe som ikke sies, som ikke står skrevet, som ikke må sies, men nå sier jeg det. Jeg er dyp søvn. Hvorfor? Hvis jeg ikke er kropp, energi eller sinn, da må jeg være det som ikke har kropp, energi eller sinn; og det er bare dyp søvn som innebærer noe slikt. Bare dyp søvn gir svar på spørsmålet. I dyp søvn er du ikke kropp, ikke energi, ikke sinn; og allikevel er kroppen der, energi er der, sinnet er der. Det er bare bevisstheten om kroppen, om energi, om sinnet som ikke er der.

"Nå tar jeg det første punktet og vender tilbake til dette senere. Den opprinnelige tilstand i Begynnelsen uten begynnelse var den Uendelige Enes dype uendelige søvntilstand. I Begynnelsen uten begynnelse fantes det ingen skapelse, ikke noe univers — ikke en gang ingenting — det eneste som fantes, var en tilstand av 'var.'

"Så begynte Guds Ti Tilstander, som dere vil finne beskrevet i God Speaks. I løpet av evolusjons- og reinkarnasjonsprosessen ble inntrykk samlet, kropp, energi og sinn utviklet seg, og takket være disse inntrykkene, erfarte sjelen seg — på tross av sin uendelighet— som den avgrensede kroppen, som energi og som sinn.

"Nå går vi tilbake igjen. I dyp søvn har Malcolm ingen bevissthet om kropp, energi, sinn; og bare Malcolm som den egentlige Malcolm eksisterer. Det som er viktig her, er at i dyp søvn eksisterer Malcolm bare som 'Jeg er Malcolm' og har overhodet ingen bevissthet om denne 'jeg-heten.' Egoet i denne dype søvn, eller absolutte ubevisste tilstanden, kalles 'det Naturlige Ego.' Det finnes tre slags ego, det første er det Naturlige Ego.

"Hva er det som vekker deg opp fra dyp søvn? Inntrykkene som hviler på sinnet ditt. De sier: 'Malcolm, våkn opp! Vi vil brukes.' Så Malcolm våkner opp og forbruker inntrykkene gjennom tanker, begjær og handling; og mens han forbruker disse inntrykkene, tenker Malcolm: 'Denne kroppen er meg.' Dette 'jeget' kalles det 'Falske Ego.' Ikke la oss gå for langt inn på dette. Malcolm, som i virkeligheten er Malcolm og ikke denne kroppen, tar på seg den ene formen etter den andre som en følge av sine inntrykk, og fortsetter å forbruke nye inntrykk. Men det er et annet tema.

"Mens du forbruker gamle inntrykk, blir nye inntrykk formet, og de krever også å bli brukt; så du tar stadig nye former som en følge av gode og dårlige inntrykk — mann, kvinne, vakker, stygg, rik, fattig, sterk, svak og så videre. De er som klær du vekselsvis bruker og legger til side, og hele tiden vedblir dette Falske Egoet å eksistere.

"Så kommer en tid da inntrykkene blir svakere og svakere, færre og færre. Til slutt blir de så svake at de forsvinner helt, og når ikke inntrykkene er der, opphører sinnet å fungere. Nå er hjertet nakent og rent fordi det ikke finnes noen begjær, ingen lengsler, ingen følelser; og allikevel er du fremdeles der. Da har 'jeget,' tømt for alle inntrykk, ingen bindinger, ingen grenser. Nå opplever det den tilstanden som er over sinnet, fordi sinnet ikke lenger er der. Det opplever den Uendelige Opprinnelige Tilstand av Sann 'Jeg'-het. Dette egoet kalles det Sanne Ego, og akkurat som du sa med det Falske Egoet: 'Jeg er denne kroppen — eller jeg er energi — eller jeg er dette sinnet' — sier du nå: 'Jeg er Gud.'

"Så vi har det Naturlige Ego, det Falske Ego og det Sanne Ego. Bare de rene av hjertet kan se Gud.

"Det jeg hadde tenkt å forklare, var noe nytt — ikke disse tingene. Dette var det Purdom spurte om — hva det ville si å være ren av hjertet.

"Alle disse forklaringene mine vil ikke hjelpe dere i det hele tatt, for hvordan kan man forklare Den Ene Som ikke sinnet kan fatte?

"Det finnes en paradisfugl som er kjent for aldri å komme ned til jorden. Hafiz sa: 'Gud er som denne paradisfuglen. Ikke prøv å fange ham i intellektets nett. Der vil du ikke finne annet enn vind.' Og det er sagt: 'Bare elsk, og Gud vil bli din.' Ikke intellekt, men kjærlighet. Så samme hvor mye jeg forklarer, kan ikke Gud forklares; men, hvis det var mitt ønske, ville dere se Gud med én gang, og da ville dere vite.

"Ramakrishna kunne ikke noe annet språk enn bengalsk. Han kunne ikke lese, Han var det som kalles en analfabet. Allikevel nådde Han frem til All Viten i løpet av et øyeblikk. Flokker av meget beleste og lærde mennesker samlet seg rundt Ham uten å forstå et ord av det Han sa. Så elsk. Hemmeligheten er, i få ord — når du er der, er ikke Gud der. Så forklaringer og forståelse betyr bare at dere jager Gud vekk i stedet for å trekke Ham inn. Når du forstår, har du ikke forstått Gud. Gud er."

THREE INCREDIBLE WEEKS, s. 45-49
1979 © Avatar Meher Baba Perpetual Public Charitable Trust


       ____           ___                        /
        /        ,   /   )         /            /
       / ___        /__ /  ___    /__   ___    /
      / /   )  /   /    ) /   )  /   ) /   )  /
(___ / (___(_ /   /____/ (___(_ (___/ (___(_ .

Utsagn | Hovedsiden | Anthology | Main Page Norway | AvatarMeherBaba USA | HeartMind | Sψk