LEVE UTEN DØD
Livet ender ikke med døden. Overlevelse etter døden er like
sant som død etter liv. Å leve for å dø,
eller å dø for å overleve, ville sannelig være
et dårlig tilbud. Den døden som følger etter
livet er ikke en livløshet, heller ikke er livet etter døden
en dødløshet. Livet er en positiv manifestasjon av den
sanne Eksistens, som den negative død ikke kan utslukke. For
å avslutte den uopphørlige rekken av liv og død,
må døden selv tilintetgjøres i livet. I
tilintetgjørelsen av døden i livet, gjennom å
sette bevisstheten fullstendig fri fra all illusjon, blir mennesket
Gud i sin egen sanne eksistens' nakne sannhet. Han forblir Gud
uendelig bevisst, uavhengig av om Han beholder eller forlater de
grove, subtile og mentale kroppene, akkurat slik et menneske forblir
et menneske enten han har klær på eller ikke.
Så lenge mennesket forblir uvitende om sitt guddommelige Selv, kunne han like
gjerne vært en sten; et menneske lever og en sten eksisterer,
og begge forblir like uvitende om Sannheten. Som Kabir sier: Så
lenge mennesket ikke kan oppnå SANNHET, er han ikke bedre enn
en sten.
Menneskets fulle bevissthet, møysommelig ervervet gjennom endeløse
illusoriske erfaringer i løpet av evolusjonen, er fanget
innenfor nettopp disse erfaringene som var så nødvendige
for at han skulle bli i stand til å skaffe seg den
bevisstheten han oppnådde. I mennesket er bevisstheten
komplett. Å utvide bevisstheten er ikke lenger nødvendig,
men bare å rette den mot menneskets virkelige
identitet.
Bare i menneskeform er det mulig for livet å oppnå sitt
endelige mål, som er å realisere den
alt-gjennomstrømmende og uendelige Guddom. Bare i menneskets
kropp kan man nå realisering og fullbyrde skapelsens hensikt.
Derav den overordnede viktighet av å oppnå den
menneskelige kropp.
Oppnåelsen av den menneskelige kropp er praktisk talt reisens ende, men de
sanskaraene (inntrykkene) som har hopet seg opp i løpet
av alt strevet for å oppnå denne bevisstheten, stenger
for menneskets utsikt mot sitt evige Selv. Alle lidelsene og kampene
mennesket gjennomgår er for å slite ut denne stengselen,
og dette innebærer en endeløs prosess. Mennesket kan
ikke fjerne blokkeringen på egen hånd, men en Fullkommen
Mester kan gjøre det for ham når hans nåde er
fortjent.
DET BEGRENSENDE MARERITTET
Å bli bundet og så satt fri igjen er en prosess ladet med enorm
betydning. Sjelen blir innblandet i kroppen og deretter sittende
fast i den.
Sjelen er som en papegøye og kroppen er som et bur. Når
papegøyen er på utsiden av buret, er den fri, men den
verdsetter ikke fullt ut hva frihet er. Siden den ikke har opplevd
fangenskap, opplever den ikke det å være utenfor buret
som "frihet". Når den bures inn, får det
pinefulle fangenskapet den til å verdsette hva frihet virkelig
er. Da, når papegøyen settes fri igjen, gleder den seg
virkelig over friheten.
Det samme skjer med sjelen når den gjennom en Fullkommen Mesters
nåde settes fri fra det begrensende marerittet der den ikke
tror seg å være annet enn den kroppen den er buret inn
i.
DYNAMISK FRIHET
Den ubegrensede friheten til det Sannhetsrealiserte mennesket er den
eneste virkelige og fulle frihet. Bare i slik dynamisk frihet,
strømmende gjennom en Fullkommen Mester, kan Selvet som
Sannhet manifestere Seg og uttrykke det universelle sinns
guddommeliggjorte inntrykk. De guddommeliggjorte inntrykkene er
uendelig kreative og effektive fordi de er uendelig underkastende
overfor Selvet. De forløser kreativ og guddommelig handling,
som er ubegrenset.
Men egosinnets vanlige bindende inntrykk er uendelig aggressive overfor Selvet og
søker sin egen fullbyrdelse. Derfor er de uendelig begrensede
i effektivitet og kreativitet.
DIREKTE REISE TIL GUD
Massene som forsøker å oppnå Sannheten ved å følge
riter og ritualer kan sies å reise med godstoget som oppholdes
for ubestemt tid på alle slags stasjoner. De som oppriktig og
hengivent mediterer over Gud eller vier sitt liv til tjeneste for
menneskeheten, kan sies å reise med det vanlige toget som
stopper på alle stasjoner i følge rutetabellen. Men de
som søker samvær med den Sannhetsrealiserte Mester og
utfører hans ordre i full overgivelse og tillit, kan sies å
reise med ekspresstoget som bringer dem til målet på
kortest mulig tid, uten stopp på mellomliggende stasjoner.
MESTEREN ER VEIEN
Ved å tenke på Mesteren natt og dag oppfyller disippelen
nesten den endelige hensikt, som er målet for de
mangfoldige meditasjons- og konsentrasjonsøvelser. Ved å
sette Mesterens arbeid over sine egne personlige behov, oppnår
han målet gjennom total forsakelse.
I oppriktig overgivelse til Mesteren er disippelen meget nær
ved å stoppe sinnet, som er målet for de fleste
yogaprosesser. Ved å adlyde Mesteren for enhver pris og yte
ham uselvisk tjeneste, kommer han nesten frem til
høydepunktet på forståelsens og handlingens Sti.
Og ved å elske Mesteren over alle andre ting blir han
ett med Mesteren som Sannhet, og slik oppnår han
Guddommelighet målet for all søken og bestrebelse –
gjennom hans nåde.
UNIVERSETS KVERNENDE MØLLE
Den Fullkomne Mester blir universets sentrum. Han erfarer seg som det
eneste absolutte og uforanderlige punkt, det som hele universet
alltid dreier seg rundt. Universet er lik en møllesten, og
den Sannhetsrealiserte Mester er lik bolten i midten. Ingen kan
slippe unna den evige og evinnelige knusingen som foregår i
denne kvernende mølla bortsett fra de kornene som sitter fast
på bolten i midten.
ET LYSGLIMT FRA DET EVIGE
En fullkommen Mesters handling er ikke repetitiv. Den er ikke noe
allerede opplevd som gjøres om igjen i en ny sammenhengs
kontekst. Den er å gjøre noe som ikke kan gjøres
innenfor dualitetserfaringenes restriksjoner. Den er å skape
det totalt nye, Sannhetens nedstigning til det falske. Derfor er
dens kreativitet uendelig. En Fullkommen Mesters forløsende
handling er det Eviges lysglimt midt i noe som ellers ikke er annet
enn en strengt determinert kausalitet. Dette er den guddommelige
nådes mysterium, skjenket av den Fullkomne Mester.
|