EN PARASOLL AV MENTALE INNTRYKK
I virkeligheten er ikke Gud langt fra søkeren, heller ikke er
det umulig å se Ham. Han er som solen som alltid skinner rett
over deg. Det er du som holder alle dine forskjellige mentale
inntrykk over hodet ditt som en parasoll, slik at Han skjules for
deg. Du trenger ikke gjøre annet enn å fjerne
parasollen, så er Solen der slik at du kan se den. Det er ikke
nødvendig å hente den fra et annet sted. Men en slik
bitteliten og triviell ting som en parasoll kan berøve deg
synet av en slik overveldende kjensgjerning som Solen.
DET ADSKILTE EGOS UVITENHET
Enhver tanke, følelse eller handling som smaker av det
separatistiske ego, springer ut av en uforbeholden uvitenhet. Det er
ikke en form for uvitenhet som man ganske enkelt kan bære
eller ikke bære som en ytterfrakk. Det er en uvitenhet som
binder. Det er en uvitenhet som vier selvet til en uavbrutt og
nedverdigende lidelse, ikke nødvendigvis for den fysiske
kroppen, men alltid og uunngåelig for ånden. Det er en
uvitenhet som ledsager sviket av Sannheten, og derfor er den en form
for selvsvik.
Den viker ikke for overflatiske og provisoriske botemidler eller
sykesengens kompromisser. Det er en uvitenhet som stenger sjelen ute
fra kjærlighet og skjønnhet, glede og frihet, bevisst
guddommelighet og sann Selvoppfyllelse. Det er en uvitenhet som
sitter som en torn i kjødet hvis den ikke fjernes med roten
gjennom fullstendig aksept av Sannheten.
GALT PERSPEKTIV
Galt perspektiv må gi gale resultater. Det er ikke riktig å
betrakte den ene Virkelighet som noe som kun er beregnet på én
bestemt manifestasjon av Seg Selv. Det treffer bedre å
betrakte hver enkelt manifestasjon som beregnet på den ene
Virkelighet. Det betyr at det egosentrerte synspunkt må oppgis
hvis Sannheten skal verdsettes og kjennes. Gud er ikke til for én
enkelt form eller religion. Alle former og religioner er til for
Gud.
DET BEGRENSEDE SINNETS SKAPERVERK
Sinnet, som er underlagt tendens- og inntrykksdeterminismen, søker og
skaper en overveldende falsk verden, blir viklet inn i den og
projiserer en falsk verdi inn i den som til syvende og sist
nettopp takket være sin natur kommer til å forråde
seg selv. Sinnet deler opp en realitet som er essensielt udelelig.
Det klamrer seg til en form som er essensielt forgjengelig. Det
forherliger seg selv i handlinger som er essensielt bindende og i
oppnåelser som er essensielt betydningløse. Det gleder
seg og lider med det tomme rom som bakgrunn, og slik berøver
det seg selv enhver sann lykke og forståelse.
Den eneste måten å leve i den uforvrengte forståelsens
sunne fornuft på, er å bli klar over egosinnets
inntrykksdeterminisme og bli fri fra dens ødeleggende tvang.
DEN BINDENDE FORTIDEN
Mennesket kan ikke unngå å bli tatt av tidens strøm; han er
under fortidens uoppsettelige byrde som sender ham snart i den ene
retningen, snart i den andre. Fortiden etterlater seg sine spor i
eksistensens forskjellige sfærer og forblir en determinerende
faktor som må regnes med i nuet.
Av alle fortidens opphopninger er det de minnene og vanene som har
etablert seg i sinnet som et biprodukt av de erfaringene det har
vært utsatt for, som har de mest vidtrekkende konsekvensene.
Begrensninger skapt av vår urgamle fortid (individets og
menneskehetens) må tas på alvor uansett natur og
intensitet. Men de utgjør bare en overflatisk binding, siden
de bare dreier seg om hvordan ånden har manifestert seg i
løpet av skapelsens historie, og ikke dens iboende vesen.
En annen type arv fra fortiden som kan binde åndens livskraft, består
i at menneskets natur formes gjennom de inntrykkene og
tilbøyelighetene som er deponert i sinnet. Man kan prøve
å flykte fra de gitte omstendigheter, og man kan til og med
til en viss grad lykkes, men man kan ikke løpe fra sitt eget
sinn.
Sinnet varer hele livet igjennom og også etter døden, på
jorden og i himmel- og helvetestilstandene, så vel som gjennom
den endeløse rekke av reinkarnasjoner. Det er den
individuelle sjels aldri sviktende følgesvenn og kan aldri
tilintesgjøres, uten i frigjørelses- eller
realiseringstilstanden.
Fra et åndelig synspunkt er de bindinger som skapes av ens eget
sinns beskaffenhet langt mektigere enn bindinger skapt av ytre
omstendigheter. Begge former for bindinger er levninger fra fortiden
og determinerer strengt nuets opplevelser og fremtidens muligheter.
Mennesket kan ikke handle med sann frihet i nuet, for han sleper sin bindende
fortid med seg. Han går videre, kan ikke unngå å
skape smerte for seg selv og andre og hoper også opp de
selvskapte inntrykkmessige og sanskariske suvenirene som utgjør
det begrensende egosinnets festningsverk. Fortiden kan ikke
forandres og har, som en kjede av hendelser betraktet, blitt
forstenet; men den fortsetter å støpe nuet og danne det
begrensede "jegets" fremtid.
VIRKELIG VALG
Egosinnet føler og utøver sin begrensede og illusoriske frihet
når det velger å gi etter for én inntrykksmessig
tilbøyelighet fremfor en annen. Det virker som om det nyter
friheten i og gjennom sitt valg. Men denne friheten er bare
tilsynelatende; den er ingen valgfrihet. Inntrykket har benyttet seg
av egosinnet for å bli sluppet løs slik at det kan
uttrykke seg. Egosinnet "velger", men det har ikke noe
egentlig valg når det velger. Valget er illusorisk.
Det universelle sinn føler og utøver tvert i mot en
ubegrenset frihet når det velger å levendegjøre
og forløse et spesielt guddommeliggjort inntrykk. Det har
full valgfrihet. Kanskje velger det en spesiell aktivitet, kanskje
ikke. Dets valg er ubegrenset og reelt.
Egosinnet "velger", men det velger i uvitenhet og innskrenket
frihet. Det universelle sinn velger, men det velger i viten om
Sannheten og ubegrenset frihet.
KARMALOVEN
Alle ting styres av lover av et eller annet slag. Selv ubetydelige
forretningssaker og offentlige institusjoner har sine lover og kan
ikke fungere uten dem. Dette gjelder universet mer enn noe annet.
Noen ganger kan det se ut som om universet ikke var underlagt noen
selvrettferdiggjørende lov, og noen ganger virker det som om
ærlig slit var forgjeves, de dydige ble dømt til å
lide og de onde ble skjenket makt og suksess. Men dette fraksjonerte
og falske perspektivet kommer av menneskets uvitenhet om karmaloven.
Når egosinnet nekter å forstå livet og konfronteres av
oppsamlede fordommer og motstand, mister det sin likevekt og ro. På
den måten tvinges det til å utløse eller hemme
gode eller onde handlinger slik at det vikler seg enda lenger inn i
resultatet av sine egne aktiviteter, enten de er i form av tanker
eller gjerninger.
Karmaloven hindrer egosinnet fra å flykte fra resultatene skapt av dets
egne gode eller onde handlinger. Egosinnet tøyles av
tidligere handlingers akkumulerte momentum, og er ikke i stand til
frigjøring eller sann likevekt fordi den hele tiden
forrykkes, ikke bare av omgivelsenes slag og støt, men også
fordi dets egne lagrede inntrykk ansporer det. Selv om egosinnet har
en iboende tendens til stadig å ville gjenopprette sin tapte
likevekt, prøver det å oppnå denne
gjenopprettelsen gjennom en mekanisk reaksjon der det går over
til motsetningen og klamrer seg til den, helt til det gjennom
erfaring lærer at likevekt ikke kan oppnås gjennom slik
klamring heller.
Så egosinnet går fra motsetning til motsetning i illusjonens
karmiske pendel, helt til det gjennom endeløs prøving
og lidelse har fullført dette løpet av motsatte
handlinger og reaksjoner, eller til det er så heldig at det
får kontakt med en Fullkommen Mester og mottar hans nåde.
FRIHET FRA MOTSETNINGENE
Alle mennesker utsettes for behagelige og ubehagelige erfaringer av
lyst og smerte, suksess og nederlag, godt og ondt, velstand og
fattigdom, makt og hjelpeløshet, ære og vanære,
fortjeneste og tap, oppfyllelse og frustrasjon.
Hver enkelt av disse motsetningene innbyr til en passende respons i
følelse eller handling. Sinnet beveges av disse
motsetningene; det taper likevekten hele tiden, og hele tiden
forsøker det å gjenopprette den, mens det uavbrutt må
ta imot inntrykkene fra forandringer i omgivelsene.
I løpet av sine forskjellige liv som menneske kan egosinnet
svinge endeløst mellom motsetningene, dvs. ettergivenhet
overfor begjær og fortrengningen av den, verdslighet og
religiøsitet, stormannsgalskap og mindreverdighetskomplekser,
selvopphøyelse og selvydmykelse, innadvendthet og
utadvendthet, dyd og last, smerte og glede, "jeg" og "du"
eller "min" og "din" uten å nå frem
til sann balanse som kan erverves bare gjennom rett forståelse
av Sannheten. Egosinnets svingning mellom motsetninger er
reaksjonær; derfor, selv om det gjennomgår alle
ytterligheter, kan det ikke nå frem til sinnets sanne
likevekt.
Sann likevekt kommer når egosinnet med alle sine akkumulerte
tilbøyeligheter smelter vekk gjennom guddommelig kjærlighet
og slik avdekker den supramentale Sannhet, som har i seg
realisasjonen av at man en selv er ett med alt liv. Her
finnes ingen dualitet eller oppstykking av livet, og derfor er
sjelen fri fra de motsatte holdningene.
Når den nå er blitt ett med den evige og uendelige guddommelighet
som bevarer innenfra, oppnår sjelen endeløs salighet,
forståelse, kjærlighet og makt, for sjelen er fri fra
dualitet.
SKAPENDE OG TILFØRENDE AVTRYKK
Guddommeliggjorte avtrykk trekker ikke fra, men de skaper, de er ikke hemmende, men de
tilfører. På den måten er de radikalt annerledes
enn egoavtrykk. Egentlig er de komplementære aktiva lagt til
det Universelle Sinn. Deres funksjon er ikke hemmende eller
begrensende, men en utfyllende tilvekst. På den annen side er
egosinnets bindende inntrykk hemmende og reduserende.
Forskjellen mellom egosinnets bindende inntrykk og det Universelle Sinns
guddommeliggjorte inntrykk er en vesensforskjell, ikke bare en
gradsforskjell. På samme måte er forskjellen mellom
egosinnets frihet og det Universelle Sinns frihet ikke en
gradsforskjell, men en vesensforskjell.
TUISJON OG INTUISJON
Intuisjonen bombarderes av de falske erfaringenes falske tuisjon og ligger
begravd under ruinene. Tuisjon eller undervisning kommer gjennom
inntrykk utenfra mens intuisjonen demrer innenfra. Tuisjon legger
seg i veien for intuisjon. Derfor må det sinnet lærer
gjennom ytre hendelser motvirkes av indre oppvåkning. Da og
bare da kan intuisjonen i sin grenseoverskridende forståelse
virkelig dømme uten å gi etter for den ukritiske
mottakelighetens sløvhetstilstand.
SINNETS KONTROLL OVER ENERGI OG MATERIE
Sinnet avler energi og materie. Uten sinn kan det hverken finnes energi
eller materie. Energi utledes av sinn og opprettholdes kontinuerlig
av sinnet; den kan ikke bestå uten det, latent eller manifest.
Materie avhenger av energi og kan ikke bestå som materie uten
energi, hverken latent eller manifest.
Sinnet kan bestå uten energi, slik energi kan bestå uten
materie. I kontrast til et uendelig antall individuelle sinn som
enheter fullstendig adskilt fra hverandre, er det Universelle Sinn
udelelig og allestedsnærværende.
Inntil sinnet oppnår full kontroll over all energi og materie,
trenger sinnet selv å bli kontrollert. Det må beskyttes
mot å la seg lede i illusjonen av energi og materie, av hvilke
hverken den ene eller den andre har så mye som illusorisk
eksistens adskilt fra sinnet. Å kontrollere sinnet mot
effekten og innflytelsen fra energi og materie er svært
vanskelig. Når en mann blir slått, har for eksempel hans
sinn en tilbøyelighet til å reagere med en enda mer
voldelig handling, og denne hevnakten er en unødvendig
forvrenging av sinnet, fullstendig bortkastet energi og ufruktbar
bruk av materie.
Selv om noen kan oppnå en delvis og foreløpig kontroll over
sinnet, kan bare svært, svært få gjennom
guddommelig kjærlighet oppnå fullt herredømme
over sinnet og slik også ha full kontroll over energi og
materie. Omsider vil guddommelig kjærlighet tilintetgjøre
sinnet selv, og da realiseres Gud, den guddommelige Elskede.
DEN UFORGJENGELIGE SØDME
Den evige kilde til uforgjengelig sødme er i alle. Likevel, hvis
mennesket ikke fjerner ego-blokkaden og frigjør denne kilden,
er det ikke til å unngå at han lider på utallige
måter. Alt som lever, streber etter lykke; likevel ledsager
tusen smerter og redsler hver eneste glede som mennesket søker
gjennom den ekskluderende uvitenhet.
Over hele verden begraver mennesket seg i egoisme og mangfoldige
tilknytninger til det falske, slik at han berøver seg selv
den iboende og selvopprettholdende lykke som aldri falmer. Han søker
lykken gjennom det forgjengelige og foranderlige og inviterer den
lukkede bevissthetens lidelser til seg. Man må komme i
forbindelse med det indre havet av salighet uten ende og bli fri fra
den begrensende dualiteten i "jeg" og "du" for å
avdekke den evige kilden til uforgjengelig sødme som er inne
i alle og enhver.
|